Laatste update:
5 mrt 2025
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes, overeenkomsten en diensten van EXPRTISE. Ze zijn opgesteld om duidelijkheid te scheppen over de rechten en plichten van zowel EXPRTISE als de opdrachtgever. Door een overeenkomst met EXPRTISE aan te gaan, verklaart de opdrachtgever zich akkoord met deze voorwaarden. Afwijkingen zijn uitsluitend geldig indien deze schriftelijk en uitdrukkelijk door EXPRTISE zijn bevestigd.
Artikel 1 - Definities
Derden: de ander die bij het uitvoeren van de overeenkomst wordt betrokken door EXPRTISE of de opdrachtgever.
EXPRTISE: de partij die de overeenkomst met de opdrachtgever aangaat tot het uitvoeren van een overeenkomst. Gevestigd aan CAB-Rondom 143. Geregistreerd bij de Kamer van Koophandel met KvK-nummer 68305591.
Opdracht: de opdracht die de opdrachtgever aan EXPRTISE geeft tot het verrichten van werkzaamheden en/of het leveren van een product.
Opdrachtgever: de partij die EXPRTISE de opdracht geeft en zich jegens EXPRTISE verbindt middels een overeenkomst tot deze opdracht.
Overeenkomst: de verbintenis die tussen EXPRTISE en de opdrachtgever wordt gesloten ter uitvoering van de opdracht.
Schriftelijk: per e-mail of per post.
Artikel 2. Algemene bepalingen
Op alle aanbiedingen, offertes, overeenkomsten, facturen en andere verbintenissen van EXPRTISE zijn deze algemene voorwaarden van toepassing, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk van de algemene voorwaarden is afgeweken.
De algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing indien EXPRTISE besluit derden in te schakelen bij het uitvoeren van de overeenkomst.
Indien een of meerdere bepalingen uit deze algemene voorwaarden nietig, vernietigd of ongeldig zijn, blijven de overige bepalingen van kracht.
EXPRTISE wijst andere algemene voorwaarden uitdrukkelijk van de hand, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.
Indien een situatie ontstaat die niet geregeld is in deze algemene voorwaarden, is de gesloten overeenkomst leidend. Indien er geen overeenkomst gesloten is, dan gelden de gemaakte afspraken. Bij een gebrek aan afspraken besluiten partijen middels onderling overleg wat redelijk en billijk is bij de gegeven situatie.
Artikel 3. Offertes van EXPRTISE
Tenzij de offerte van EXPRTISE een termijn voor aanvaarding bevat, zijn alle offertes van EXPRTISE vrijblijvend. De aanbieding vervalt in ieder geval na een termijn van 30 dagen, indien er geen aanvaardingstermijn is vastgesteld.
Indien de opdrachtgever redelijkerwijs begrijpt en/of weet dat de offerte onjuist is en/of schrijffouten bevat, dan is EXPRTISE niet gebonden aan de door haar verstrekte offerte.
Artikel 4. De overeenkomst
De overeenkomst komt tot stand op het moment dat de opdrachtgever de offerte of de aanbieding van EXPRTISE schriftelijk heeft bevestigd.
Indien EXPRTISE voor het uitvoeren van de werkzaamheden en/of het leveren van producten afhankelijk is van gegevens van de opdrachtgever, dan is EXPRTISE gerechtigd om het uitvoeren van de overeenkomst op te schorten tot het moment dat zij de benodigde gegevens van de opdrachtgever ontvangen heeft.
Indien in de overeenkomst (leverings)termijnen zijn overeengekomen t.a.v. het verrichten van werkzaamheden of het leveren van producten, dan zijn dit nimmer fatale termijnen.
Indien EXPRTISE de overeengekomen termijn overschrijdt, brengt de opdrachtgever EXPRTISE hier schriftelijk van op de hoogte middels een ingebrekestelling. De ingebrekestelling bevat een gedetailleerde beschrijving van de tekortkoming en een redelijke termijn waarbinnen EXPRTISE alsnog kan nakomen.
De opdrachtgever verstrekt alle benodigde gegevens duidelijk en volledig aan EXPRTISE zodat zij de overeenkomst correct kan uitvoeren. De opdrachtgever verleent in ieder geval haar medewerking aan EXPRTISE om de overeenkomst naar behoren uit te voeren.
EXPRTISE is gerechtigd om bij het uitvoeren van de overeenkomst derden in te schakelen.
EXPRTISE is niet verplicht een domeinnaam voor de website bij de daarvoor bestemde instanties aan te vragen, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.
EXPRTISE kan verlangen van de opdrachtgever dat hij een schriftelijke onderhoudsovereenkomst aangaat indien partijen overeenkomen dat EXPRTISE de voor het gebruik, onderhoud en het beheer van de website en benodigde hulpprogrammatuur en/of een ‘content management systeem’ ter beschikking dient te stellen.
Artikel 5. De duur en beëindiging van de overeenkomst
Onderhoudsovereenkomsten duren minimaal 12 maanden. Tenzij de opdrachtgever een maand voordat verlenging intreedt de overeenkomst schriftelijk bij EXPRTISE opzegt, wordt de overeenkomst stilzwijgend verlengd voor een termijn van 12 maanden.
Indien de opdrachtgever haar verplichtingen niet of niet volledig nakomt, is EXPRTISE gerechtigd om haar verplichtingen jegens de overeenkomst op te schorten.
Indien EXPRTISE gegronde vrees heeft of er ontstaat bij EXPRTISE gegronde vrees dat de opdrachtgever haar verplichtingen niet of niet tijdig zal nakomen, dan kan van EXPRTISE niet gevraagd worden dat zij de overeenkomst conform de overeengekomen condities zal uitvoeren.
Indien EXPRTISE voor de start van het uitvoeren van de overeenkomst bij de opdrachtgever om zekerheid heeft gevraagd t.a.v. het voldoen van haar verplichtingen en deze zekerheid blijft uit, dan kan van EXPRTISE niet gevraagd worden dat zij de overeenkomst conform de overeengekomen condities zal uitvoeren.
Indien EXPRTISE vertraging oploopt bij het uitvoeren van de overeenkomst en de vertraging is afkomstig van de zijde van de opdrachtgever, dan kan van EXPRTISE niet gevraagd worden dat zij de overeenkomst conform de overeengekomen condities zal uitvoeren.
Vorderingen van EXPRTISE op de opdrachtgever zijn onmiddellijk opeisbaar indien de overeenkomst wordt ontbonden.
EXPRTISE behoudt haar aanspraken uit de overeenkomst en de wet indien zij de nakoming van haar verplichtingen opschort.
Opschorting van de overeenkomst zorgt niet voor opschorting van (betalings)verplichtingen van de opdrachtgever.
EXPRTISE is gerechtigd de overeenkomst terstond en met directe ingang te ontbinden, indien de opdrachtgever haar verplichtingen die voortvloeien uit de overeenkomst niet nakomt en deze niet-nakoming ontbinding rechtvaardigt. EXPRTISE is nimmer verplicht tot het betalen van een schadevergoeding of schadeloosstelling aan de opdrachtgever in dit geval.
In het geval van ontbinding, zoals omschreven in het voorgaande lid, is de opdrachtgever op grond van wanprestatie verplicht tot het vergoeden van ontstane schade en/of het betalen van een schadeloosstelling.
Op het moment dat EXPRTISE de overeenkomst tussentijds opzegt, draagt EXPRTISE zorg voor de overdracht van de nog te verrichten werkzaamheden aan derden. Dit doet EXPRTISE in overleg met de opdrachtgever.
Indien de overdracht van de werkzaamheden aan derden extra kosten met zich meebrengt voor EXPRTISE, dan is de opdrachtgever verplicht deze kosten aan EXPRTISE te vergoeden.
De extra kosten, zoals omschreven in het voorgaande lid, worden binnen een door EXPRTISE vermelde termijn voldaan, tenzij uitdrukkelijk anders schriftelijk is overeengekomen.
Werkzaamheden die zijn verricht t.a.v. het maken van een website of webshop of de registratie van een domeinnaam of webhosting, worden bij de opdrachtgever in rekening gebracht op het moment dat de opdrachtgever de reeds bevestigde/gestarte opdracht annuleert. De kosten kunnen vermeerderd worden met gereserveerde arbeidstijd.
Artikel 6. Prijzen
De prijzen in aanbiedingen, offertes, overeenkomsten, facturen en andere verbintenissen van EXPRTISE zijn weergegeven in euro’s en exclusief BTW, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.
Indien er sprake is van meerwerk, wordt dit afzonderlijk door EXPRTISE aan de opdrachtgever gefactureerd. Deze factuur wordt beschouwd als een afzonderlijke verbintenis.
Bij acceptatie van de offerte door de opdrachtgever of bij de start van de overeenkomst kan EXPRTISE een aanbetaling van minimaal 30% en maximaal 50% verlangen. Deze aanbetaling dekt de kosten die EXPRTISE vooraf dient te maken.
Artikel 7. Betalingsvoorwaarden
De opdrachtgever dient de facturen van EXPRTISE binnen 5 (vijf) werkdagen na factuurdatum te voldoen, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen.
Voor betalingsherinneringen geldt eveneens een termijn van 5 (vijf) werkdagen.
Indien de opdrachtgever de factuur niet binnen de gestelde termijn voldoet, is de opdrachtgever van rechtswege in verzuim.
Vanaf het moment van verzuim is de opdrachtgever wettelijke (handels)rente verschuldigd over het openstaande bedrag.
Alle door EXPRTISE gemaakte incassokosten – zowel gerechtelijk als buitengerechtelijk – komen voor rekening van de opdrachtgever.
Indien is overeengekomen dat de overeenkomst in delen wordt uitgevoerd, factureert EXPRTISE de afzonderlijke delen apart. Elke deelfactuur dient binnen de in lid 1 genoemde termijn te worden voldaan.
Indien de opdrachtgever de wettelijke betalingstermijnen overschrijdt, wordt een boete opgelegd van 2% van het factuurbedrag per overschrijding, onverminderd het recht van EXPRTISE op volledige schadevergoeding.
Artikel 8. Specificaties en ontwikkeling van programmatuur/website
Indien niet reeds vóór of bij het aangaan van de overeenkomst specificaties of een ontwerp zijn aangeleverd, stellen partijen deze gezamenlijk schriftelijk vast.
EXPRTISE ontwikkelt programmatuur en/of websites zorgvuldig en met inachtneming van de overeengekomen specificaties en projectafspraken.
Indien een iteratieve ontwikkelmethode (zoals Scrum) wordt gebruikt, erkennen partijen dat specificaties tijdens de uitvoering kunnen worden aangepast. Besluiten hierover worden in goed overleg genomen.
EXPRTISE kan verlangen dat de opdrachtgever schriftelijk instemt met specificaties of ontwerp alvorens werkzaamheden worden gestart.
Bij gebreke van specifieke afspraken start EXPRTISE de werkzaamheden binnen een door haar redelijk te bepalen termijn.
Indien overeengekomen, stelt de opdrachtgever EXPRTISE in staat werkzaamheden buiten reguliere werkdagen en werktijden te verrichten.
Het leveren van een ‘content management systeem’ valt uitsluitend onder de prestatieverplichtingen van EXPRTISE indien dit schriftelijk is overeengekomen.
Onderhoud en support vallen niet standaard onder de verplichtingen van EXPRTISE en worden uitsluitend geleverd indien daarover een aparte overeenkomst wordt gesloten.
Artikel 9. Aflevering, installatie en acceptatie
EXPRTISE levert programmatuur op het overeengekomen formaat gegevensdrager of stelt deze online beschikbaar. Eventuele gebruikersdocumentatie wordt naar keuze digitaal of schriftelijk verstrekt.
Alleen indien uitdrukkelijk overeengekomen, installeert EXPRTISE de programmatuur bij de opdrachtgever. Bij gebreke hiervan dient de opdrachtgever dit zelf te doen.
Indien EXPRTISE de website of programmatuur host, geschiedt dit op systemen naar keuze van EXPRTISE.
Acceptatie van programmatuur of websites geschiedt conform de bepalingen in artikel 10.
Artikel 10. Acceptatie
Indien geen acceptatietest is overeengekomen, geldt de programmatuur of website als geaccepteerd op het moment van levering of – indien installatie is overeengekomen – bij voltooiing van de installatie.
Indien wel een acceptatietest is overeengekomen, bedraagt de testperiode veertien dagen na levering of installatie. Tijdens deze periode mag de programmatuur niet productief worden ingezet.
Onder ‘fouten’ wordt verstaan: het substantieel niet voldoen aan de overeengekomen specificaties. Kleine fouten die productief gebruik niet verhinderen, staan acceptatie niet in de weg.
De programmatuur of website geldt als geaccepteerd:
a. op de eerste dag na afloop van de testperiode, tenzij tijdig schriftelijk fouten zijn gemeld;
b. zodra door EXPRTISE gemelde fouten zijn hersteld; of
c. zodra de opdrachtgever de programmatuur of website productief gebruikt.Indien fouten tijdig zijn gemeld, zal EXPRTISE zich inspannen deze binnen redelijke termijn te herstellen, waarbij tijdelijke oplossingen zijn toegestaan.
Acceptatie van een onderdeel of fase impliceert acceptatie van eerdere onderdelen of fasen.
Acceptatie ontslaat EXPRTISE van verdere verplichtingen m.b.t. levering en installatie, behoudens haar garantieverplichtingen en herstel van kleine fouten.
Artikel 11. Gebruiksrecht
EXPRTISE verleent de opdrachtgever een niet-exclusief en niet-overdraagbaar gebruiksrecht op de door haar ontwikkelde programmatuur, websites en documentatie en designbestanden tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
Slechts indien schriftelijk overeengekomen, verstrekt EXPRTISE de broncode, technische documentatie en designbestanden.
Intellectuele eigendomsrechten blijven te allen tijde bij EXPRTISE of haar licentiegevers, tenzij uitdrukkelijk anders schriftelijk overeengekomen.
Het gebruiksrecht van de opdrachtgever is strikt voorwaardelijk aan de volledige en tijdige voldoening van de verschuldigde vergoedingen.
a. De opdrachtgever is pas gerechtigd de door EXPRTISE geleverde afbeeldingen, ontwerpen, programmatuur en/of documentatie openbaar te maken, te publiceren of commercieel te gebruiken nadat alle facturen voor de betreffende opdracht volledig zijn voldaan binnen de gestelde betaaltermijn.
b. Dit geldt zowel voor de initiële levering als voor eventuele revisies.
c. Indien betalingen uitblijven of niet binnen de gestelde termijn plaatsvinden, behoudt EXPRTISE zich het recht voor het gebruiksrecht op te schorten en het gebruik van het geleverde werk te verbieden totdat aan de betalingsverplichtingen is voldaan.Iedere inbreuk op dit artikel geeft EXPRTISE het recht om passende maatregelen te nemen, waaronder het vorderen van schadevergoeding en/of het opschorten van verdere dienstverlening.
Artikel 12. Vergoeding
Bij gebreke van een overeengekomen betalingsschema zijn alle bedragen maandelijks achteraf verschuldigd.
In de prijs voor ontwikkelwerkzaamheden is tevens het gebruiksrecht op de programmatuur of website gedurende de looptijd van de overeenkomst inbegrepen.
Kosten voor aanvullende programmatuur, databibliotheken, installaties, onderhoud of support vallen buiten de overeengekomen vergoeding, tenzij schriftelijk anders is vastgelegd.
Artikel 13. Garantie
Behoudens de uitzonderingen zoals wettelijk bepaald, is het de opdrachtgever niet toegestaan de door EXPRTISE ontwikkelde programmatuur of websites geheel of gedeeltelijk te wijzigen zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van EXPRTISE.
Indien de opdrachtgever wijzigingen laat aanbrengen door derden zonder toestemming van EXPRTISE, vervalt iedere garantie en draagt de opdrachtgever het volledige risico van schade.
EXPRTISE staat er niet voor in dat de ontwikkelde websites of programmatuur probleemloos functioneren met alle typen of nieuwe versies van webbrowsers, apparatuur of externe programmatuur, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk overeengekomen.
Artikel 14. Meerwerk
Een verzoek tot meerwerk wordt door de opdrachtgever schriftelijk bij EXPRTISE ingediend.
EXPRTISE voert meerwerk pas uit nadat dit schriftelijk is bevestigd en/of geaccepteerd.
De kosten voor meerwerk komen volledig voor rekening van de opdrachtgever, ook indien het verzoek hiertoe impliciet of door omstandigheden ontstaat.
Onder meerwerk wordt tevens verstaan: iedere wijziging in het overeengekomen eindresultaat.
Indien tijdens de uitvoering blijkt dat meerwerk noodzakelijk is, zal EXPRTISE dit zo spoedig mogelijk melden aan de opdrachtgever.
Artikel 15. Support
EXPRTISE verleent ondersteuning bij het gebruik en functioneren van haar diensten per e-mail of telefonisch.
Storingen of klachten kunnen via e-mail of telefonisch bij EXPRTISE worden gemeld. EXPRTISE onderzoekt deze meldingen en treft waar nodig maatregelen.
EXPRTISE spant zich in om klachten of storingen die op werkdagen tussen 09:00 en 17:00 uur zijn gemeld, binnen enkele uren in behandeling te nemen.
Meldingen buiten genoemde tijden worden de eerstvolgende werkdag opgepakt.
Artikel 16. Beschikbaarheid
De beschikbaarheid van diensten van EXPRTISE is mede afhankelijk van derden en externe factoren, waaronder storingen of onderhoud. De opdrachtgever erkent dat absolute beschikbaarheidsgaranties niet kunnen worden geboden.
EXPRTISE kan haar dienstverlening geheel of gedeeltelijk, tijdelijk of permanent, beperken of onderbreken indien dit noodzakelijk is voor onderhoud, beveiliging, of wegens (vermeende) inbreuken op intellectuele eigendomsrechten.
EXPRTISE stelt de opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte.
Artikel 17. Aansprakelijkheid
EXPRTISE is niet aansprakelijk voor schade ontstaan door storingen in internet-, telecom-, datafaciliteiten of andere externe infrastructuur.
EXPRTISE is niet aansprakelijk voor schade die ontstaat door foutieve of onvolledige gegevens die door de opdrachtgever zijn aangeleverd.
EXPRTISE is niet aansprakelijk voor schade ten gevolge van hacking, (D)DOS-aanvallen of andere vormen van cybercrime.
De opdrachtgever vrijwaart EXPRTISE voor alle aanspraken van derden die verband houden met het gebruik van de door EXPRTISE geleverde diensten of producten.
EXPRTISE is niet verantwoordelijk voor eventuele verliezen in conversie, zowel op websites als op marketplaces zoals Bol.com en Amazon. Evenmin is EXPRTISE aansprakelijk voor verlies van organisch verkeer of wijzigingen in zoekmachineresultaten, aangezien deze afhankelijk zijn van tal van externe factoren buiten de invloedssfeer van EXPRTISE.
EXPRTISE is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade, waaronder uitsluitend wordt verstaan:
a. redelijke kosten om tekortkomingen alsnog door EXPRTISE te laten nakomen;
b. redelijke kosten om schadeoorzaken te achterhalen;
c. redelijke kosten ter beperking of voorkoming van directe schade.Iedere aansprakelijkheid voor indirecte schade, gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen, reputatieschade, verminderde goodwill of schade door bedrijfsstagnatie is uitdrukkelijk uitgesloten.
De aansprakelijkheid van EXPRTISE is in alle gevallen beperkt tot het bedrag van de factuur voor de betreffende opdracht, of – indien van toepassing – het bedrag dat door de verzekeraar van EXPRTISE wordt uitgekeerd, waarbij het laagste bedrag leidend is.
Indien de opdrachtgever consument is, vervalt ieder recht op schadevergoeding twaalf (12) maanden na de gebeurtenis die de schade heeft veroorzaakt. Voor zakelijke opdrachtgevers vervalt dit recht na zes (6) maanden.
Aansprakelijkheid ontstaat uitsluitend indien de opdrachtgever EXPRTISE binnen veertien (14) dagen na ontdekking van de tekortkoming schriftelijk in gebreke heeft gesteld, met een duidelijke omschrijving van de tekortkoming en een redelijke termijn om deze te herstellen.
Artikel 18. Overmacht
EXPRTISE is niet aansprakelijk voor tekortkomingen die het gevolg zijn van overmacht.
Onder overmacht wordt verstaan: elke van buiten komende oorzaak waarop EXPRTISE geen invloed kan uitoefenen, waaronder o.a. storingen in infrastructuur, ziekte van personeel, stakingen, overheidsmaatregelen, oorlog of mobilisatie.
Tijdens overmacht worden de verplichtingen van EXPRTISE opgeschort.
Indien de overmacht langer dan drie maanden duurt, mag de opdrachtgever de overeenkomst schriftelijk ontbinden, zonder dat hierdoor enig recht op schadevergoeding ontstaat.
Artikel 19. Geheimhouding
Zowel EXPRTISE als de opdrachtgever verplichten zich tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de overeenkomst van elkaar verkrijgen.
Informatie geldt als vertrouwelijk indien dit door een der partijen als zodanig is aangemerkt of uit de aard van de informatie blijkt.
Beide partijen dragen zorg voor een zorgvuldige omgang met deze informatie, zowel tijdens als na afloop van de overeenkomst.
Artikel 20. Intellectueel eigendom
Alle intellectuele eigendomsrechten die voortvloeien uit door EXPRTISE ontwikkelde ontwerpen, programmatuur, websites, databestanden en andere materialen berusten bij EXPRTISE of haar licentiegevers.
De opdrachtgever verkrijgt uitsluitend de rechten die in de overeenkomst of in deze voorwaarden uitdrukkelijk zijn toegekend.
Het is de opdrachtgever niet toegestaan deze rechten zonder schriftelijke toestemming van EXPRTISE te wijzigen, verkopen, verhandelen of gebruiken voor andere doeleinden.
EXPRTISE behoudt het recht om door haar ontwikkelde ontwerpen en materialen te gebruiken voor eigen promotiedoeleinden, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
Artikel 21. Overige verplichtingen opdrachtgever
De opdrachtgever is verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van alle gegevens die aan EXPRTISE worden verstrekt.
De opdrachtgever dient passende beveiligingsmaatregelen te treffen voor eigen data en systemen, waaronder antivirussoftware en firewalls.
De opdrachtgever meldt eventuele fouten of tekortkomingen onverwijld aan EXPRTISE.
Artikel 22. Slotbepalingen
Op alle aanbiedingen, overeenkomsten en andere verbintenissen met EXPRTISE is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
Betalingsverplichtingen van de opdrachtgever worden niet opgeschort door klachtenprocedures of geschillen.
Geschillen worden primair in onderling overleg opgelost. Indien dit niet lukt, worden geschillen voorgelegd aan de bevoegde rechter.
EXPRTISE behoudt zich het recht voor haar algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen. Wijzigingen gelden ook voor reeds bestaande overeenkomsten, tenzij anders overeengekomen.
Artikel 23. Revisies
De opdrachtgever dient voorafgaand aan de uitvoering van de opdracht een duidelijke briefing aan te leveren waarin wensen, verwachtingen en vereisten zijn opgenomen.
Indien het geleverde werk niet aansluit bij de briefing, biedt EXPRTISE één (1) kosteloze revisieronde aan.
Indien na deze kosteloze revisie verdere aanpassingen gewenst zijn, is EXPRTISE gerechtigd revisiekosten in rekening te brengen.
De hoogte van de revisiekosten kan voorafgaand of achteraf aan de uitvoering van de aanvullende revisies door EXPRTISE kenbaar gemaakt.
Revisies die voortkomen uit onvolledige of onduidelijke briefing vallen vanaf de eerste revisie onder betaalde revisies.